ביקורם של גשה מייקל רואץ', לאמה קריסטי מקנאלי בארץ ישראל
מאמרים - טונג לן

פרק 15 - עשרה חטאים
מתוך סדרת מאמרים של לאמה דבורה-הלה
אשר התפרסמו במדור ניו אייג' בעיתון
NRG. למעבר למאמר בעיתון לחץ כאן

מדיטציית הטונג לן הטיבטית מבוססת על הבנה מעמיקה של מנגנון הקרמה, שבשל פער הזמן שבין מעשים ותוצאותיהם, פעולתו קשה לפענוח. הייתי רוצה להציע צעד נוסף שיבסס את אמונכם בדרך עתיקת ימים ובדוקה זו ליצור אושר בעולמכם. מעין "ניסוי מעבדה" שיאפשר לכם לבדוק את הדברים ישירות. הניסוי יאפשר לכם לראות באופן מפורש, אם כי הדרגתי, כיצד השליטה בחייכם חוזרת לידיכם. בהתחלה דברים משתנים "בקטן": שינויים הגיוניים, סבירים, שהיו אולי קורים ממילא, אבל משום מה לא קרו. אלא שזה לא מסתיים שם - שינויים גדולים מאוד, מעבר לכל דמיון, עתידים להתרחש בחייכם.

כשאנחנו מדברים על קרמה ועל מה צובר קרמה חיובית או שלילית, הבסיס להתחיל ממנו הוא עשרת המעשים השליליים החמורים ביותר. לפי המקורות העתיקים ישנם 84 אלף נגעים רוחניים שגורמים לנו לשגות בעשייתנו בעולם ולסבול כתוצאה מכך.

קצת קשה להתמודד עם מספר כה עצום לכן בא הבודהה בחמלתו הרבה וזיקק מתוכם את "העשירייה הפותחת" - רשימה של עשרת הנגעים הבולטים ביותר, שבהם כולנו נגועים, מי יותר מי פחות. עשרה נגעים שגם אם אין לנו אותם כרגע בצורה אקטיבית, אנו נושאים אותם בצורת זרעים רדומים בזרם התודעה שלנו.
עשרה אלו ידועים גם בשם 'עשרת המעשים הרעים' והנוגדנים שלהם הם 'עשרת כללי החופש', שלושה של גוף, ארבעה של דיבור ושלושה של מחשבה. את אלו יש ללמוד היטב, להימנע מלבצע אותם, ולהתאמן בלבצע את ההפך שלהם. אמנה כאן בקיצור את עשרת המעשים הרעים, את התוצאות הקרמיות העיקריות שלהם, ואת הנוגדנים שלהם.
 

שלוש עבירות הקשורות בגוף ובהתנהגות

1. הריגה של יצור חי כלשהו. לכל יצור חי יש הפוטנציאל להגיע להארה, ולכן כל מעשה של הריגה הוא חמור, וזורע קרמה שתביא לנו סבל רב בעתיד: חולי, תאונות, חיים באזור סכנה, מוות מוקדם. ההפך מהריגה הוא שמירה על חיים, תמיכה בחיים, טיפול בחולים וכן הלאה.

2. גניבה. לקיחת דבר מה שלא ניתן באופן חופשי, כולל רכוש, כסף, זכויות יוצרים, זמן של מישהו, תשומת לב. התודעה רושמת כל פעם שעשיתי דבר מעין זה, וקרמה זו תבשיל למצב של מחסור, גניבה ממני, מצוקה חומרית, בצורת, יבולים זעומים, וכו'. התרגול ההפוך כולל תרגול נדיבות, נתינה ועזרה בשמירת רכוש הזולת.

3. התנהגות מינית שאינה הולמת. עבירה זו מתייחסת בעיקר ליחסים עם אנשים שיש להם מחויבות זוגית עם מישהו אחר. התוצאה הקרמית היא קושי לשמור על בן/בת זוגכם, בגידה בכם, סביבה בוגדנית, ואפילו זיהום סביבתי! התרגול ההפוך: כיבוד מוחלט של מערכות יחסים של אחרים, תמיכה במערכות יחסים שלכם ושל הזולת, קירוב לבבות, וכו'.
 

ארבע עבירות שקשורות בדיבור

4. שקר. כל צורה של השארת רושם כוזב במודע, בדיבור או בשפת גוף, וכן הגזמה. במיוחד חמור שקר אודות ההישגים הרוחניים שלנו. התוצאה תהיה שלא יאמינו לדברינו, ירמו אותנו וישקרו לנו, ונחיה בסביבה עם אנשים לא אמינים המרמים זה את זה. כמובן שהפעולה ההפוכה היא אמירת אמת בכל מצב, בתנאי שאמירה זו מועילה.

5. דיבור מפלג. דיבור שמפריד בין בני אדם, רכילות, הוצאת דיבה, השמצה. כל דבר שמפחית אמון בין אנשים. התוצאה תהיה בדידות, אובדן ידידים, חיים באזור של פילוג ומריבות והרבה מהמורות ומכשולים. ההפך יהיה כמובן דיבור המקרב את לב הבריות ומשרה הרמוניה.

6. דיבור בוטה וגס. צעקות, נזיפות, ביקורת, קללות. בין אם בהרמת קול או בטון מאופק - הכל מוקלט על ידי גברת קרמה. התוצאות תהיינה צעקות, ביקורת, ודיבור גס שמופנה אלינו או אל אחרים בסביבתנו, סביבה שבה אנשים מתגרים בנו וזה בזה, סביבה שוממת, קוצנית. התרגול ההפוך: דיבור בנחת ובנועם, דיבור הנותן עידוד ותמיכה.

7. דיבורי סרק. פטפוט לשם פטפוט; עיסוק בדברים ודיבורים שהם חסרי משמעות, בנושאים שמחוץ לשליטתנו, ושאינם מועילים לאיש. כגון: צפייה בספורט, דיונים על פוליטיקה איפה שאין לנו השפעה, בילוי שעות רבות בצפייה בטלוויזיה, עיתונים, פגישות של "להרוג את הזמן", כולל אפילו אמירת תפילות מכנית, ללא כוונה. התוצאה: אנשים נוטים שלא להקשיב לכם או לכבד אתכם, לא מתחשבים בדעתכם, ואתם סובלים מדימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון. התרגול ההפוך יהיה לברור היטב כיצד אתם מבלים את זמנכם היקר עלי אדמות, ומה יוצא מפיכם, ולמי זה מועיל.
 

שלוש עבירות הקשורות במחשבה

8. חמדנות. להתקנא ברכושם והישיגיהם של אחרים, לא לפרגן, לשאוף לקחת זאת לעצמכם. כתוצאה מהלך מחשבה כזה עושים דברים כדי להכשיל את הזולת. התוצאה היא אופי תאוותני, שלעולם לא מסופק, וכל הדברים הטובים בחייכם הולכים ופוחתים או נוטים להתקלקל. התרגול ההפוך הוא כמובן לפרגן ולשמוח בכל דבר טוב שמישהו מוצא בחייו.

9. רצון רע ושמחה לאיד. בכל פעם שמאחלים רע לכל יצור שהוא, או שמחים במפלתו, נרשמת קרמה רעה. זה חוזר אלינו בכך שאנו נוטים לכעוס, מתקשים למצוא עזרה, נוטים לפגוע ולהיפגע בקלות, חיים בעולם רע שמתנכל לנו, שיש בו איום, חיות מסוכנות, רוחות רעות וכו'. התרגול ההפוך יהיה כמובן לשלוח ברכה לזולת, לשאוף לאושרם ולהסרת כל סבלם.

10. השקפה שגויה. זהו השורש של כל השאר. זוהי תודעה שאינה מבינה את המציאות, שאינה מבינה את החוקיות של קרמה, שאינה מבינה שאנו אחראים במעשינו לכל פסיק ופסיק בחיינו ובחיי הסובבים אותנו, בחיים אלו ובחיי עתיד, ומכחישה את הקשר שבין מעשינו והמציאות שאנו חווים. זוהי הבורות. התוצאה היא אובדן הדרגתי של כל הטוב בעולמנו, טיפשות והשקפות מזיקות; אנו מוצאים עצמנו מוקפים באנשים חומרניים, אנוכיים, שמערכת הערכים שלהם מביאה סבל להם ולאחרים, עולם שאין בו צדק ומקלט ואין מי שיגן. התרגול ההפוך יכלול כמובן לימוד ומדיטציה על האמת האולטימטיבית והחוקיות של הקרמה.
 

הניסוי: ניהול יומן 6 פעמים ביום

נחזור אם כן לניסוי המעבדה שלנו. על מנת לבחון את פעולתם המבורכת של כללים אלו דרוש מעקב אחריהם, וזאת על ידי ניהול "היומן הקדוש - שש פעמים ביום".

הרעיון הוא לעצור שש פעמים ביום ולבחון את התנהגותנו ומחשבותינו לאור עשרת כללי החופש. שישה כללים מדי יום, ברוטציה, כלל אחד בלבד מדי שעתיים וחצי-שלוש. איך עושים את זה? מביטים אחורה לשעתיים-שלוש שעברו ומתבוננים בעצמנו: בהתנהגותנו, בדיבורנו ובמחשבתנו, לאור הכלל התורן. בלי שפיטה, בלי הכאה על חטא, וגם ללא התרברבות - פשוט מסתכלים ורושמים לעצמנו הערה אחת חיובית, אחת שלילית, והצעה לשיפור. זה הכל. זה לוקח 2 דקות, וכל שנדרש הוא כנות, ואת היומן עצמו.

השינוי לא יאחר לבוא משום שאנחנו מתחילים לשים לב, במיוחד למחשבות. כמה אנשים אנחנו הורגים כל יום? לא הרבה, אני מקווה. אבל כמה מחשבות חולפות בתודעתנו שמאחלות רע למישהו? כמה פעמים אנחנו עוברים ליד מכשול בדרך ולא עושים עם זה כלום? כשאנחנו מתחילים לעשות מעקב מדוקדק אחרי כל מחשבה או מעשה שלנו - מעצם זה ששמנו לב - מתחיל שינוי.

כך נגרמת מציאותנו: מעשינו מותירים רישומים קרמיים בתודעתנו, וכשאלו מבשילים הם מקרינים את מציאותי על מסך שמצדו הוא ריק לחלוטין. ונדרש זמן להבשיל את הרישומים. ומה שלא זרעתי לא יכול להבשיל. כדי שיהיה לי טוב אני חייבת לזרוע טוב תחילה. אינני יכולה לקצור את מה שלא זרעתי.
הזכרנו את חשיבות הכוונה בצבירת הקרמה, ואת התעצמותה של הקרמה - התוצאה תמיד יותר גדולה מהסיבה. מעשים קטנים ומחשבות פעוטות מצטברים ומצמיחים את העצים הגדולים של כל סבל ומצוקה בחיינו. קשה מאוד לבער את אלו מקרבנו ללא התהליך המתמיד והקפדני של המעקב של היומן הקדוש. (הוראות יותר מפורטות לאופן ניהול היומן תוכלו למצוא כאן)

בהדרגה בהדרגה, אם תתמידו, ישתנו חייכם. הם חייבים להשתנות, כי ההשלכות שלכם ישתנו. וכפי שלא יכולה להבשיל קארמה שלא זרענו, כך גם קארמה שזרענו לעולם לא נמחקת בעצמה, אלא אם כן אנחנו לומדים לטהר אותה. עד שלא נעשה זאת, היא יושבת שם ודוגרת, ויום אחד היא תבשיל ואנחנו לא נדע מאיפה נפל עלינו האסון. זה תמיד הבשלה של זרע ששתלנו פעם. אין אפשרות אחרת. לא יכול לצמוח עץ אם לא זרענו זרע.

אם יש לכם למשל בעיות בריאות, ואתם מתחילים להקפיד במיוחד על אי פגיעה בחיים, ומתחילים במודע לכבד ולתמוך בחיים, הרי שחייבת לבוא הקלה, כי הקארמה משתנה.

אם מישהו סובל ממחסור, זוהי קארמת עבר של גניבה, או של אי נתינה, או של אי כיבוד של רכוש הזולת שמבשילה כרגע. אפילו השארת אסלה מלוכלכת בשירותים ציבוריים, שגוזלת את זמנו של המשתמש הבא אחריכם, היא פעולה של פגיעה. עד כמה אני מכבדת את זמנם של אחרים? את רכוש הזולת? האם אני נותנת בנדיבות?

ובדומה לבעיות של בריאות ומחסור, כך גם לגבי בעיות של בגידה, רמייה, נטישה, בדידות, השפלה, חוסר בטחון, חוסר ספוק, ביש מזל, כעסנות, אי צדק ועוד - כעת תוכלו להתחקות על מקורן של אלו ואחרות לאור "העשירייה הפותחת", ולהפעיל את הנוגדן המתאים, תוך שימוש ביומן הקדוש.

זכרו - בעת ניהול היומן חשוב במיוחד לשים לב למחשבות, ויש להתאזר בסבלנות. עבודה עם זרעים קארמיים מתחילה מבפנים, ולוקח זמן לראות תוצאות מבחוץ. בתחילת הדרך עלולים עדיין לקרות דברים בלתי נעימים עקב הבשלת זרעים ישנים. אל תוותרו. התמידו בניהול היומן; מטיפה לטיפה מתמלאת החבית, ופעולתכם העקבית אינה יכולה אלא לסלול את דרככם אל האושר הבלתי נמנע, שהוא תוצאתה.
 

תרגול מדיטציית טונג לן

המשיכו במדיטציה של "החילופין" שתארנו בפרק 13. אלא שכעת תוכלו להיות יותר מדוייקים: על פי הכרת סוג הסבל שעובר האדם שמולכם, תוכלו "לנקותו" מן הזרעים הקרמיים שגורמים את הסבל הספציפי שלו, ולשלוח לו את הנוגדנים לסבל ספציפי זה: שלחו לו את היכולת להתנהג בצורה שמנטרלת את הקרמה הספציפית שהבשילה עבורו וגורמת את סבלו הנוכחי.

עצם העובדה שאתם תופסים מישהו מתייסר בסוג מסויים של סבל מעידה שקרמה זו כרגע "פעילה" גם אצלכם, והיא זו שצובעת את תפיסתכם. כשאתם מנסים לעזור לידידיכם במהלך המדיטציה, אתם בו בזמן פועלים לנטרל קארמה זו גם בזרם התודעה שלכם!

להקלטות משעורים שלימדה לאמה דבורה-הלה על מדיטציית הטונג לן לחץ כאן