ביקורם של גשה מייקל רואץ', לאמה קריסטי מקנאלי בארץ ישראל
מאמרים - טונג לן

פרק 16 - כוח האמת
מתוך סדרת מאמרים של לאמה דבורה-הלה
אשר התפרסמו במדור ניו אייג' בעיתון
NRG. למעבר למאמר בעיתון לחץ כאן

כיצד נהיה מאושרים? עקרונות החוכמה הבודהיסטית העתיקה פורשים דרך בטוחה ומוכחת לבנות את אושרנו ולחסל את סבלנו, בהסתמך על הבנת הקארמה, הריקות ומשחק הגומלין ביניהם.

התובנה לפיה הדברים אינם באים מבחוץ, ללא תלות בנו, ושכל מה שמופיע בחיינו תלוי לחלוטין בהשלכותינו, ואלו - במעשינו בעבר - סוללת את הדרך לשמירת אתיקה של מוסר שמסייעת לנו ליישם את התובנות הללו בחיינו. דוגמה נפלאה לכך הם "כללי החופש" שמנינו במאמר הקודם, "עשרה חטאים", היוצרים קוד מוסרי רב עוצמה שמטרתו למנוע בעדנו מלצבור קארמה שלילית, ולסייע בצבירת חסד. באותו מאמר מנינו גם את ההשלכות הקארמיות של כללים חשובים אלה ואת ההשפעה המכרעת שיש להם על איכות חיינו. סוד פעולתם וכוחם נעוץ כולו בחוקיות הפעולה של הקארמה, ובאופן שבו היא יוצרת את המציאות של חיינו, לטוב או לרע. כל פרט ופרט בחיינו - במציאות החיצונית שלנו ואף בעולמנו הפנימי, במחשבותינו וברגשותינו - נקבע על ידי הריקוד האוניברסלי הנפלא של הריקות והקארמה.

אלא שלמרות יופיו הרב, ריקוד זה הוא לרוב איטי, וברוב המקרים אנו קוצרים את שזרענו כעבור זמן רב, ואולי אף בגלגול אחר, מה שמוביל באופן טבעי לשאלה: כיצד נוכל להעצים את כוחה של הקארמה כדי להחיש את מימושן של תוצאות רצויות. או במילים אחרות: האם ניתן לזרז את אושרנו?
 

שבועת אמת

כאן נכנס לתמונה מה שמכונה כוח האמת. כוח האמת הוא מעין שבועה. אפשר למשל לומר: "אם נכון שאני מתרגלת בכנות", או "אם נכון שאני מתכוונת בכל לבי לעזור לכל היצורים החיים, אזי בכוח האמת הזאת תבריא חברתי ממחלתה". כלומר אני מגייסת ומכוונת את הטוהר שבכוונתי, אני מגייסת את כוחה של האמת.

לאמת יש כוח עצום! מידת הכנות והטוהר שמתלווים למה שאני עושה ואומרת, מידת האמת שיש במעשי ובכוונתי, יכולים לשנות את עולמי.

דוגמא מדהימה לשימוש בכוח האמת היא מהטמה גנדי. איש גדול זה, שהאמת הייתה כוח מנחה עיקרי בחייו, הצליח בעזרתה לשחרר את כל הודו מעול הכיבוש הבריטי. גנדי היה מאמין גדול באהימסה (אי-אלימות) והאמין לחלוטין בעקרון לפיו אסור לפגוע באיש, ותוך שהוא מגייס את כוחה של האמת שבמעשיו ובטוהר כוונתו (ובכך גם כוחות עצומים של קארמה) הוא שינה את פני המציאות בארצו.

בעקרון של כוח האמת משתמשים גם בסיום המדיטציה. לכשסיימנו את מדיטציית הטונג לן, אנו מגייסים את כוח האמת, באומרנו: "אם נכונה כוונתי לעזור לידידי הסובל, מי ייתן ובזכות כך יוקל סבלו"
 

מי שמדבר רק אמת, דברו הופך לאמת

כוחה של האמת עומד ביחס ישר למידת החסד שצברנו בעשייה למען הזולת.

בפרק השני של 'היוגה סוטרה' אומר מאסטר פטנג'אלי: "מי שמדבר רק אמת, דברו הופך לאמת".
אמירת אמת וקיום הבטחות, פעם אחר פעם, לאורך זמן, יביאו ליום שכוחם יתעצם במידה כזאת שכל מה שהאדם אומר הופך אמת, וכך רוכש אדם זה את היכולת ליצור את עולמו. זהו כוח האמת.
אם להיות כנים, רובנו פועלים בעיקר מסיבות תועלתניות. אלא שיש כוח לעשייה של דברים פשוט משום שנכון לעשותם, גם אם איננו רואים כרגע תוצאה מיידית בשביל עצמנו.

אם ממשיכים במשך תקופה מסויימת לעשות את הדבר הנכון, מבלי שיקולי תועלת מיידית לעצמנו, מתרחשת תמורה בתודעה. אנחנו הופכים לחזקים. אנחנו מפסיקים בהדרגה לעשות דברים שאחרים מצפים מאתנו לעשות, או כי זהו נוהג המקום, או בגלל הרגל - ויותר ויותר עושים את מה שאנחנו מאמינים שנכון לעשותו, מונעים על ידי אמת פנימית. בדרך זו אנחנו מחזירים אלינו את הכוח, את הכוח ליצור את המציאות שלנו. אנחנו מתחזקים מאוד ובהדרגה גם נעלם הפחד ואנחנו מגיעים למקום שבו נהיה ללא חת, נסמכים על כוחה של אמת.

כולנו מכירים את הסיטואציה שבה אנחנו נמנעים מאי נעימות בעזרת שקר "לבן". מה יקרה אם נוותר על נוהג זה? בצעדינו הראשונים בדרך חדשה זו עלולים להיווצר מצבים שבהם נספוג אי נעימות. חשוב ליישם לגביהם את ההבנה הבאה:

לעולם אין הסיבה לאי נעימות נעוצה במעשינו בהווה. מקורה של האי נעימות תמיד בקארמה שלילית שצברנו בעבר.

ההימנעות משקר עכשיו תוביל לשלמות בעתיד. חייבים לתת לדברים להבשיל. אין גבול לכוח שתוכלו לצבור באופן זה, אך זהו תהליך שדורש זמן. בסופו של התהליך נוצר אושר פנימי שאיננו תלוי בשום דבר חיצוני. אתם מגיעים לשלמות: שלמים עם כל מה שאתם עושים, ושלוותכם אינה מופרעת.
נחזור למדיטציית הטונגלן, מדיטציה בודהיסטית לפיתוח חמלה. לבטח שאלתם את עצמכם כיצד עובדת מדיטציית הטונג לן? אם מישהו עושה מדיטציה על אדם חולה, האם זה מבטיח שהוא יבריא?
חלק מהתשובה ניתן בדיון שלעיל. כמעט תמיד המדיטציה לא פועלת בזמן הווה. דרוש זמן להשיג תוצאות, והזמן הזה תלוי בקארמה שלכם ושל האדם הסובל, תלוי בעוצמת הכוונה שהכנסתם במדיטציה, ובעיקר - בכמה חוכמה ואמת יש בכם. בכל מקרה, תרגול המדיטציה מטביע רישומים בתודעה, זרעים קארמיים שעם הבשלתם יכפו עליכם השלכה של עולם פחות סובל, ומאוד ייתכן שאף האדם שעליו עשיתם מדיטציה יבריא.

בסיום מדיטציית הטונג לן אנו מקדישים את הברכה של תרגולנו למען רווחת כל היצורים, או לרווחתו של האדם שאת סבלו ניסינו להסיר במהלך המדיטציה. פה אנו מוצאים הד למעשה של אמת. אנו מגייסים את את הכוח שצברנו מתוך כנות המדיטציה שלנו. במידה שיש אמת, יגדל כוחה של ההקדשה לשנות את הקארמה, וזו עשוייה להביאנו להשליך בתודעתנו אדם זה כבריא.

יכולתנו לחולל ניסים של חסד בעולמנו קשורה ישירות בעוצמת הבודהיצ'יטה שבליבנו: אותה אהבה מדהימה שביטוייה הוא שאיפתנו העזה והכנה להביא את עצמנו לשלמות רוחנית על מנת שנוכל לעזור לכל ברייה וברייה.
 

הנחיות לתרגול מדיטציה

לפניכם גרסה נוספת של מדיטציית טונג לן, מדיטציה שממוקדת בעצמנו, ושבה אנו מסירים את סבלנו אנו.

שלבים מקדימים:
השתדלו למצוא תנוחה שבה תוכלו לשבת מבלי לזוז. כדאי להקדיש זמן לבדוק כיצד נוח לכם לשבת. באיזה גובה לשים את הכרית? אולי אתם צריכים תמיכה לברכיים? אולי אתם צריכים תמיכה בגב התחתון? לפעמים הכרית צריכה להיות מוגבהת מעט מאחור. גם מגיני קרסוליים יכולים לסייע.
שבו בנוח. הגב ישר, סנטר לא שמוט, לא מורם, הכתפיים מאוזנות, פנים נינוחות. פה סגור, עיניים עצומות או עצומות למחצה.

התמקדו בנשימה ונסו לספור עשר נשימות.

לכו למקלט רוחני. אתם יכולים לעשות זאת בדרך הקלאסית וללכת למקלט בשלושת יהלומי ההארה; הבודהא, הדהרמה והסנגהה, או ללכת למקלט בתכונות שהם מייצגים - החמלה והחוכמה שתפתחו אתם בלבכם, שהם הדברים היחידים שיכולים להגן עליכם מסבל.

צרו מוטיבציה של בודהיצ'יטה, של חמלה, של רצון להוציא את הזולת מכל סבל, את כולם בלי יוצא מהכלל.

הזמינו אליכם דמות קדושה של המורה או המורָה שלכם, ושוו לדמות זו מראה נפלא, זוהר וקורן.
קודו להם קידה מנטלית על ידי כך שתעריצו את אחת התכונות שלהם.

הגישו להם מנחה, משהו נפלא שעשיתם, אמרתם או חשבתם, או חפץ יפה שיש לכם, או שקיעה יפה או נוף יפה. אולי משהו שאתם מאוד קשורים אליו.

התוודו על איזו מחשבה שלילית או התייחסות לא מפרגנת, או כל דבר מעין זה שיכול להעיב על כרגע המדיטציה. המורה או המורָה שלפניכם אוהבים אתכם עד בלי די, ואינם שופטים אתכם בשום דרך שהיא, כך שאתם יכולים באופן לגמרי שקט להתוודות. הם היו בכל המקומות שאתם נמצאים בהם.
שימחו במשהו נפלא שעשיתם, אמרתם או חשבתם היום. אתם יכולים גם לשמוח במשהו שמישהו אחר עושה או במשהו שהלאמות או המורים עושים. כשאתם רואים אותם עושים מעשי חסד עם הברואים ואתם שמחים בכך, אתם מקבלים אחוזים, מעשר.

פנו אל המורה שלפניכם ובקשו teaching, בקשו לרכוש תובנה שעוד לא הבנתם. התפללו בלבכם שיישארו ויאריכו ימים, שיופיעו וימשיכו לברך אתכם ב-teaching ובתובנות.
 

גוף המדיטציה

כעת חישבו על איזו בעיה שמציקה לכם ושהייתם רוצים להיפטר ממנה. לעשות טונג לן על עצמכם זה לא מעשה אגואיסטי. הסבל שלכם שווה לסבלם של אחרים וככל שאתם פנויים מסבל, יש לכם יותר יכולת לעזור לאחרים.

אתם יכולים לחשוב על איזו בעיה שאתם צופים שתתעורר מחר כשתהיו באיזשהן נסיבות שמזמינות מצב לא נעים. אתם יכולים ללכת שעה, יום, שבוע או חודש קדימה. חישבו על עצמכם בעתיד באיזו סיטואציה לא נעימה, או על בעיה שיש לכם כרגע בחיים.

אז אתם כאן, ומי שיושב מולכם זה ה"אני העתידי" שלכם' ואתם מסתכלים עליו או עליה. נסו לראות אותו או אותה. איפה הם יושבים? מהי הסיטואציה? איך החדר או הסביבה נראים? איך שפת הגוף שלהם ואיך הלבוש? ככל שתראו יותר פרטים - יותר טוב.

הבעיה שמציקה לאני העתידי שלכם מופיעה בצורה של חומר שחור שמתפשט בכל הגוף ואתם יוצרים התכוונות לקחת מהם את זה.

נחזור לנשימה. ראו את עצמכם משתמשים בשאיפה שלכם כמשאבה שמרכזת את כל החומר השחור אל מרכז החזה שלהם. קחו כמה שאיפות כאלה כדי להשלים את המלאכה.

המשיכו ושאבו את כל החומר השחור מתוך גופם אל החלל שביניכם.

הכל יוצא כזרזיף שחור דרך קנה הנשימה והאף של האני העתידי שלכם ומתרכז באוויר שביניכם כמו ענן שחור.

בלבכם יש להבה שמסמלת את האנוכיות והבורות שלכם. כשאגיד "עכשיו", שאפו אליכם את הענן השחור שלפניכם, ותכלו אותו באמצעות הלהבה הזו שבלבכם. כשאגיד "עכשיו", שאפו בשאיפה אחת את הכל אליכם פנימה ותנו לזה להתכלות ולהישרף בלהבה, ותנו ללהבה להתכלות, עד שלא נותר כלום. רק אור.

עכשיו!

אור ממלא אתכם, מתפשט ומברך אתכם מבפנים וממשיך להתפשט החוצה דרך נקבוביות עורכם, מקיף אתכם וממשיך ומקיף את האני העתידי שלכם, ומעניק לו או לה את כל הצרכים הרוחניים, הרגשיים והנפשיים שלהם.

כעת הם שואפים את זה פנימה ומתמלאים באור. האני העתידי שלכם מתמלא אור וכל הצרכים הפיזיים מתמלאים גם כן. נסו לחשוב על משהו ספציפי שהאני העתידי שלכם היה רוצה, ותנו לו את זה עם האור. ודאו שיש להם את זה.
 

שלבים מסיימים

פנו אל הלאמה או המורה שלפניכם ובקשו מהדמות לבוא אליכם.

ראו אותם נענים לכם בשמחה, מתרוממים באוויר, קטֵנים, מסתובבים ופונים אליכם, מלווים אתכם באהבה ובחוכמה בדרככם.

הקדישו את הקארמה של החסד שצברתם במדיטציה להארה שלכם, לאושר הנשגב של הבודהא שאתם תשיגו.

לאט לאט פיקחו את העיניים.

להקלטות משעורים שלימדה לאמה דבורה-הלה על מדיטציית הטונג לן לחץ כאן