ביקורם של גשה מייקל רואץ', לאמה קריסטי מקנאלי בארץ ישראל
מאמרים - טונג לן

פרק 22 - גם יושבי הגיהנום ראויים לחמלה
מתוך סדרת מאמרים של לאמה דבורה-הלה
אשר התפרסמו במדור ניו אייג' בעיתון
NRG. למעבר למאמר בעיתון לחץ כאן

במאמרים הקודמים תיארתי את מדיטציית הטונג לן, תרגול טיבטי נפלא לפיתוח החמלה והאהבה. תיארתי את המדיטציה, את אופן פעולתה, את מעלותיה הרבות למתרגל, וכן על מי לעשות טונג לן, וכיצד להרחיב את מעגל החמלה.

התחלנו עם אדם קרוב ואהוב שנמצא במצוקה, ולקחנו ממנו את החושך ואת המצוקה, שאפנו אותם אל קרבנו והשמדנו אותם שם, ולאחר מכן שלחנו לו את האור. אותו הדבר עשינו על עצמנו העתידי, והמשכנו והרחבנו את מעגל החמלה גם לאנשים שהם ניטרליים ואף לאלה שאיננו אוהבים, או אולי אפילו מגדירים כאויבינו.

בפרק זה נמשיך ונרחיב את המעגל לאינספור יצורים נוספים שראויים אף הם לחמלתנו, למרות שאולי איננו מסוגלים לראותם ישירות. בדרכנו להארה עלינו ללמוד להסיר את סבלם של כל היצורים החיים באשר הם, מבלי להותיר אף אחד - זו המטרה של לימוד הטונג לן.

נוצרנו עם התנאי למות

'גלגל החיים' הוא ציור שתלוי בכניסה לכל מנזר בודהיסטי, ובו ישנו ייצוג לכל היקומים השונים שבהם חיים יצורים המוחזקים בטלפיו ובמלתעותיו של שר המוות, הלוא הוא יאמה. יאמה נמצא עמוק בתוכנו, שכן מרגע שנוצרנו ברחם אמנו, נוצרנו עם התנאי למות.

סמסרה (Samsara) הוא כינוי בסנסקריט לצורת הקיום שלנו, שבה כל דבר נתון לשלטונו של יאמה. כל התופעות בסמסרה מבשילות ודועכות, נשלטות על ידי כוחות קארמיים עולים ויורדים, שוב ושוב, בגלגל שאין לו קץ.

על פי הקוסמולוגיה הבודהיסטית ישנן ממלכות קיום בעולם זה שאיננו יכולים לראותן ישירות, אלא רק במדיטציה עמוקה. לכל היצורים החיים בכל ממלכה שכזאת יש סבל ייחודי משלהם. הבודהה תיאר ממלכות אלו, והן מיוצגות

בגזרות השונות בגלגל החיים.

את הקיום האנושי על הפלנטה שלנו אנחנו מכירים באופן חלקי מתוך ההתנסות הישירה שלנו. אנחנו גם מכירים את מה שמיוצג כעולם בעלי החיים, ומבינים שהם שונים מאיתנו, ושהבנתם וסבלם שונים משלנו. ולמרות התיאור המלבב של במבי וידידיה בסרטי דיסני, עולמם של בעלי החיים (למעט מיעוט זעיר של חיות מחמד) רווי בפחד, באימה ובבורות בלתי פוסקים, ולחלקם אף יש סבל נוסף, בשל היותם מנוצלים על ידי בני האדם.

אלא שיש ממלכות קיום נוספות, ובחלקן הסבל עז בהרבה אף מזה. יצורי הגיהנום, למשל, נמקים בסבל ממושך ונורא ונשרפים באש תופת. ויש גם הסובלים בגיהנום קר, שבו היצורים קופאים בקור עז ללא שום הגנה. וישנם כמובן גם מדורי גיהינום.

מי ברא את הגיהינום?

כיצד אדם מוצא עצמו בגיהנום? המורה הבודהיסטי הגדול, מאסטר שנטידווה, מסביר:

מיהו זה שיצר בסיס פלדה מלוהטת בתחתית גיהנום?
מה מקורה של האש העזה אשר שם תלחך?
גם אלו וגם דומיהם, כך לימד זה רב הסגולות,
הלא הם כולם הפירות של מחשבת עוון.

כרגע מבשילה לי ולכם קארמה להיות בני אדם בקיום אנושי, וקיום זה מרגיש מאד מוחשי וממשי. אני יכולה להישבע שיש רצפה מתחתי ושיש תקרה מעלי. אך בל נשכח שכל מציאותנו היא השלכה קארמית, וזו עשויה להתחלף בן רגע. אנשים הלכו לתומם לעבודתם במגדלי התאומים, ותוך דקות מצאו את עצמם אפופים בלהבות של דלק מטוסים. כל הבשלה קארמית מרגישה מוחשית וממשית לבעליה. כך גם כל אחת מצורות הקיום בגלגל הסמסרה – היא נחווית כמוחשית וממשית ליצורים שעבורם קארמה זו מבשילה.

בגלגל החיים יש גם יצורים המכונים פְּרֶטוֹת, או רוחות רעבות. חלקן מתוארים לפעמים כבעלי פה זעיר בגודל סיכה ובטן ענקית שלעולם לא ניתן להשביעה. מעין קללה איומה שבאה מחיים של בזבוז, או לחילופין מחיים של קמצנות, אחיזה ואי-נתינה. כשתודעה כזו עוזבת את הגוף, הקארמה תשליך אותה לקיום מאוד סובל. יש סוגים רבים של פרטות, ורובם נידונים לחיים ארוכים של מחסור, רעב וצמא איומים, ושל חוסר סיפוק כרוני. הן סובלות סבל רב, אך כמו יצורי הגיהנום ובעלי החיים, גם הן ראויות לחמלתנו.

בגלגל החיים יש גם ייצוג ל'יצורי העונג', יצורים דמויי אלים מיתולוגיים, שחייהם ארוכים ומענגים בהרבה משלנו, אך הם אינם בני אלמוות. הם נהנים מהבשלה של קארמה מדהימה שצברו במשך עידנים רבים, וחייהם רוויים בעונג רב. משום כך גם אין להם שום מוטיבציה לחפש דרך רוחנית - כי למה להתאמץ אם הכל טוב?

בבורותם הם ממשיכים להתענג עד שקארמה זו מסתיימת. אלא שאז, משכילו את כל הקארמה הטובה, הם מוכרחים ליפול לקיום סובל, כי נותרו רק זרעים של קארמה קשה. ונפילה זו, מאיגרא רמא לבירא עמיקתא, היא מכאיבה ביותר. יסוריהם רבים ועל כן גם הם ראויים לחמלתנו, שכן הנאתם זמנית בלבד.
 

יש דרך להיחלץ

מה שמייחד את חיינו כבני אנוש הוא שילוב של סבל עם מידה של עונג. אנחנו לא כל הזמן מתייסרים בכאב כמו היצורים בעולם הרוחות הרעבות או בגיהנום, ואנחנו גם לא כל הזמן מתענגים. יש בחיינו מחלות, זיקנה, מוות ואסונות אחרים. השילוב הזה ממריץ את חלקנו להתחיל לחפש כיצד נוכל להיחלץ מהגלגל, ויחד עם זאת יש לברי המזל שבינינו מספיק פנאי ומשאבים לעלות על דרך רוחנית ולתרגל אותה.

על פי הקוסמולוגיה הבודהיסטית כבר חיינו אינספור גלגולים, והיינו אינספור פעמים בכל אחד מן היקומים המיוצגים בגלגל, אך טרם למדנו להיחלץ ממנו. כולנו כבר היינו אינספור פעמים חיות טורפות וכולנו צברנו זרעים קארמיים קשים שאנחנו נושאים בתודעתנו, ואשר עלולים בקלות מרובה להשליכנו לשם שוב עם תום הגלגול הנוכחי.

אלא שהמטרה של כל התיאור הזה היא לא להפחיד ולאיים כי אם להראות שיש דרך החוצה! בתיאור של גלגל החיים הבודהה ניצב מחוץ לגלגל, ומורה באצבעו את הדרך החוצה, לעבר גן העדן.

רבים טועים לחשוב כי הבודהיזם הוא דרך למצוא שלווה, שחרור ממתחים והשלמה עם המציאות. כל זה אמנם קורה בדרך, אך הבודהה לא לימד חמישים שנה רק כדי ללמדנו להירגע. הבודהה לא תיאר רק יקומים ועולמות שונים, ואף המדיטצה שהוא מלמד אינה מטרה בפני עצמה, כי אם אמצעי בלבד. לכשנשאל על ידי תלמידיו ענה הבודהה: "כל מטרתי היא ללמד אתכם כיצד לצאת מגלגל הסמסרה, ולחסל כל צורה של סבל שיש, כולל מחלות, זקנה ומוות". בציור של גלגל החיים, שעוצב על ידי הבודהה עצמו, אומר הבודהה (בתרגום חופשי):

אם תלך בדרכי,
ותשמור על אורחות המוסר,
יכול תוכל לרמוס את המוות,
כפי שפיל רומס בקתת קש.

וכפי ששאלנו קודם, נוכל גם לשאול: מי בנה את גן העדן? מי החברה שזכתה בחוזה על הרקיע השביעי? באחת הסוטרות אומר הבודהה:

שפע רב של פרחים ביפי תפרחתם,
ארמונות של זהב מרהיבים ביופיים,
אין מקום בו תמצא את יוצרם שאיננו,
שכן מופיעים הם בכוחו של מושג.
וכך כל העולם – אך ורק בכוחם של תווית ומושג.

גם חוויה של גן עדן היא הבשלה קארמית, וכשהקארמה מבשילה, אי אפשר לעצור בעדה. הגיהינום וגן עדן שניהם ריקים מכל קיום עצמי. אם צברנו חסד רב בחיינו, ייכפה עלינו למצוא את עצמנו בגן עדן.
מה שמדהים הוא שכל התיאורים המיסטיים והמדהימים האלה הם כולם תוצאה הגיונית לחלוטין של מנגנון הקארמה והריקות. ה"ניסים" שקורים, החוויות המיסטיות העמוקות ביותר, כולן תוצאות של דרך הגיונית וצלולה, שמבוססת על הבנה של חוקי הקארמה והריקות ויישומם, בהנחיית מורה מיומן/מיומנת.

ואין כמו מדיטציית הטונג לן על מנת להתחיל ולצבור את החסד הרב בלבנו. המדיטציה הבאה מציגה דרך נוספת וחשובה להרחיב עוד יותר את מעגל החמלה, וזאת בהתאם לצורות הקיום השונות בגלגל. כעת לא רק נרחיב את מעגל החמלה לסוגים השונים של אנשים בחיינו, כי אם נכלול בתוכו גם בעלי חיים, פרטות, את יצורי הגיהנום, את האלים, ואת כל שאר צורות הקיום במעגל החיים הסמסרי. במדיטציה שלפנינו אנחנו פורשים את חמלתנו על היצורים המתייסרים באש התופת של הגיהינום.
 

מדיטציית חמלה ונתינה ליצורי הגיהנום

שבו בנוח.

בצעו את הצעדים המקדימים למדיטציה כפי שתוארו בפירוט בתחילת הסדרה. בפרק 13 ובפרקים שקדמו לו.

כעת דמו שאתם כמו עוף בשמים, מסתכלים כלפי מטה ורואים מישור ענק ושטוח של אדמה חומה ושמש חמה יוקדת.

דמיינו שהאדמה הולכת ומתלהטת והופכת לפלדה מלוהטת. היא ממשיכה להתחמם ולהתלהט, ולהבות קטנות מתחילות לרוץ על פניה. בעודכם מסתכלים מלמעלה אתם רואים אנשים עירומים רצים אנה ואנה, צורחים בכאב ובפאניקה איומה. אתם מבינים שאתם מסתכלים על אחד ממדורי הגיהינום, והיצורים שם סובלים סבל נורא. הם רצים על פני הלהבות ומנסים לשווא לברוח, אבל אין לאן לברוח - הכל בוער. רגליהם נשרפות, אך קללת הגיהינום אינה מאפשרת להם למות. הם נאלצים שוב ושוב להתייסר באותו הסבל, במשך עידנים ארוכים. הזמן שם זוחל לאט, לאט, לאט.

ממקום תצפיתכם שממעל צרו בלבכם רחמים גדולים כלפי היצורים שלמטה, רצון לעזור להם ונכונות להשתמש בכל מה שיש לכם כדי לעזור להם, בסבלם הכל כך נורא.

אתם פורשים את זרועותיכם ואת רגליכם, ובגלל חמלתכם הגדולה ורצונכם לעזור, ידיכם, רגליכם וכל גופכם הולכים ומתפשטים ומתנפחים והופכים לענן. הענן ממטיר גשם על פני המישור הלוהט שנפרש מתחתיו, ובהדרגה, בהדרגה, האדמה מתקררת, והלהבות שוככות, והיצורים שלמטה אט אט הולכים ונרגעים.

האדמה מצמיחה דשא ועצים, וכעת, בשל חמלתכם ובשל הנכונות העצומה שלכם להקריב את עצמכם למענם, אתם הופכים את גופכם לבגדי משי רכים להלבישם.

אתם שבים ומתרוממים והופכים את גופכם למעין סככה גדולה שנותנת להם צל. ראו אותם יושבים שם רגועים, ואת עצמכם ממשיכים ומייצרים מגופכם מאכל ומשקה בשבילם, ומספקים להם את כל צורכיהם הפיזיים. הכל בא מהחסד שלכם, מהטוב שלכם. נסו לראות את עצמכם עושים את כל הדברים האלה עם כמה שיותר פרטים, וראו כיצד הם נינוחים ומרוצים מהדברים שנתתם להם.
כעת אתם יורדים למטה ויושבים ביניהם, והם באים ומקיפים אתכם. אתם יושבים ומלמדים אותם למשל טונג לן, וכיצד הם עצמם יכולים לפתח חמלה כדי שלא יצטרכו יותר לסבול. ראו את עצמכם יושבים שם ומלמדים אותם.

כעת נעשה אקט של אמת. נגייס את כוח האמת של הכוונה שלנו כדי שכל זה יתממש. (ראו פרק 16)  זו מעין שבועה שאנו נשבעים. אנו אומרים בלבנו שאם זה נכון שהיה לנו אפילו שמץ של רצון אמיתי לעזור, אם זה נכון שלרגע, ולו לרגע קצר, הצלחנו להרגיש תחושה כנה ואמיתית של חמלה, בזכות האמת של הרגע הזה שחווינו כרגע, מי יתן וכל זה אמנם יתממש ויקרה.

שלבים מסיימים: בצעו שלבים אלו, כפי שמתואר בפרק 13  של הסדרה ובפרקים שקדמו לו.
לאט, לאט, פיקחו את העיניים.

וכפי שעשינו במדיטציה זו, שבה ניסינו לעזור ולחמול על היצורים בגיהנום, כך תוכלו לעשות גם כלפי היצורים בשאר היקומים הסובלים. שכן אין גבול לחמלה שעלינו לפתח כלפי כל הברואים בגלגל!
 

להקלטות משעורים שלימדה לאמה דבורה צביאלי על מדיטציית הטונג לן לחץ כאן